Op 29 en 30 mei verzorgde de Stichting Veteraan autobussen met 9 bussen het vervoer van het Station naar het Centrum tijdens Dordt in Stoom.
zondag 30 mei 2010
zaterdag 29 mei 2010
BBA 353
De BBA 353 is een Ford-Jongerius 'trambus' uit 1947. In totaal kocht de BBA 51 van deze bussen waarvan er 11 een opbouw van Jongerius kregen. De 353 werd verkocht aan de GTW om gebruikt te worden als lesbus. In 1970 werd de bus overgedragen aan de Stichting Veteraan Autobussen en weer teruggebracht in de orginele BBA uitvoering. De 353 heeft nog steeds z'n orginele benzinemotor. Tijdens Dordt in Stoom deed de bus dienst op de pendel tussen het station en de binnenstad.
vrijdag 28 mei 2010
Eerste ex Arriva bussen in dienst in Portugal
De eerste ex Arriva bussen zijn in dienst bij TST in Portugal.
Hier de TST 159 (ex Arriva 5816)
Hier de TST 159 (ex Arriva 5816)
maandag 24 mei 2010
Op bezoek bij de GADO in 1980
Bij de GADO reden in 1980 nog de nodige oude bussen. De GADO was het laatste streekvervoerbedrijf dat nog massaal gebruik maakt van DAF TB bussen met de motor voorin. Een deel was zelf aangeschaft (6700 serie). Ook reden er nog bussen van dit type die van de DAM waren overgenomen.
Verder reden er de nodige oude tourwagens
Bijzondere 'standaardbussen' waren in de vorm de 5687, een korte Leyland met nog net ruimte voor een achterdeur achter de achteras. Verder rechts een twee van de drie Leyland-Den Oudsten LOSG bussen waarvan de voorste nog de originele achterdeur heeft.
zondag 23 mei 2010
Den Oudsten Alliance in Palestina
Op Youtube kwam ik deze opname van een Den Oudsten Alliance in Palestina tegen. Deze bussen werden in het kader van een soort ontwikkelingshulp aan de Paletijnse autoriteiten geleverd. In dezelfde periode werden ook een aantal Fokker 50 vliegtuigen aan Palestina geleverd. Een mooie bijkomstigheid was natuurlijk dat met deze order een aantal noodlijdende Nederlandse bedrijven geholpen kon worden. Zowel Fokker als Den Oudsten hebben het allebei helaas niet gered. In de zomer van 2000 zag ik zo'm bus door Bethlehem rijden terwijl ik net mijn camera in mijn tas had gestopt. Leuk dat er nu een filmpje opduikt waaruit blijkt dat er nog steeds van dit soort bussen op Palestijns grondgebied rijvaardig zijn.
vrijdag 21 mei 2010
Treinen over de Wadden - Borkum
Zo'n 20 jaar geleden maakt ik een dagtochtje vanuit Groningen naar Borkum, het meest westelijke Duitse waddeneiland. Het toerisme op de eiland is wat grootschaliger dan op de Nederlandse eilanden. Je komt aan aan de zuidkant van het eiland. De stranden zijn aan de noordzijde. Voor het vervoer van de haven naar het Nordbad heeft men in in 1888 een smalspoorbaan aangelegd. Uniek is dat deze lijn helemaal dubbelsporig is. Ook in 2010 is deze lijn nog steeds dagelijks in gebruik.
zondag 16 mei 2010
Arriva bussen bij TST in Portugal
Bij de TST (Transportes Sul do Tejo) in de omgeving van Lissabon, zijn inmiddels de nodige Arriva bussen uit Noord Nederland gearriveerd.
De volgende nummers zijn gereserveerd voor de Ambasadors en de Wrights:
1400-1407 Wright Cadet
1500-1550 Wright Commander
1600-1645 VDL-Ambasador
Dat zijn dus ruim 100 bussen. Daarboven komen nog een aantal 15 meter integro's en de 6030 en 6031 die onder de nummers 30 en 31 in dienst komen. De bussen zullen eerst allemaal voorzien worden van Airco.
TST heeft ook al een aantal Mercedes O408 van Arriva Nederland in dienst.
Uploaded with ImageShack.us
De volgende nummers zijn gereserveerd voor de Ambasadors en de Wrights:
1400-1407 Wright Cadet
1500-1550 Wright Commander
1600-1645 VDL-Ambasador
Dat zijn dus ruim 100 bussen. Daarboven komen nog een aantal 15 meter integro's en de 6030 en 6031 die onder de nummers 30 en 31 in dienst komen. De bussen zullen eerst allemaal voorzien worden van Airco.
TST heeft ook al een aantal Mercedes O408 van Arriva Nederland in dienst.
Uploaded with ImageShack.us
zaterdag 15 mei 2010
Trolleybussen in Solingen
Opnames van trolleybussen in Solingen in de jaren 70 en 80. De dienst werd toen uitgevoerd met karakteristieke 3-assige trolleybussen uit de jaren 70. De chauffeur zat hoog bovenop de elektrische installatie en de vooras. Daarachter was tussen de assen een soort lagevloer gedeelte. De motor bevond zich achter de achteras. In de jaren 90 werden deze bussen verkocht aan Mendoza in Argentinië. Bijzonder was het eindpunt in Solingen-Burg van lijn (68)3. Daar was geen plaats voor een eindlus omdat men de bus (en bovenleiding) niet in de historische kern wilde hebben. Daarom werd aan de oever van de Wupper gekeerd op een draaischijf. In 2009 kwam aan deze unieke situatie een einde. De trolleybussen rijden nu op een hulpmotor door Solingen-Burg, om daar te keren.
Tram Han-sur-Lesse
In Han-sur-Lesse verzorgt een (historische) tramlijn de verbinding tussen het dorp en de ingang van de Grotten van Han.
De tramlijn werd in 1905 door de SNCV (Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen) in gebruik genomen om de grotten beter bereikbaar te maken. Vanaf de ingang daalt men te voet door de grot af. Het laatste stuk van de tocht wordt per boot gemaakt.
Vanaf 1935 rijden dieselmotorrijtuigen (Autorail) zoals ze vroeger op veel interlokale tramlijnen te vinden waren. Achter deze motorrijtuigen worden vaak 1 of meerdere aanhangrijtuigen gehangen.
Eind jaren 80 is de route van de tram in het dorp aangepast. Daar is nu een eindlus. Verder doet de tram al meer dan 100 jaar hetzelfde...toeristen vervoeren naar de ingang van de Grotten van Han
zondag 9 mei 2010
MIVB 7000 serie (PCC Cars)
De Brusselse 7000 serie, is een serie van 172 4-assige PCC cars, gebouwd in de jaren 50 en 70 door La Brugeoise. De laatste ritten in de reguliere dienst vonden plaats op 12 februari 2010 op lijnen 39 en 44. De fraaie route van deze lijnen maakte het maken van leuke opnames mogelijk
MIVB 7500 prototype 6 assige PCC car
De 7500 was het prototype voor een 6 assige gelede PCC car. Oorspronkelijk was de tram, technisch gelijk aan de 7000 serie met twee aangedreven draaistellen. Hierdoor bleek de tram in de praktijk te weinig vermogen te hebben. De serie-uitvoering kreeg daarom ook in het 3e draaistel motoren. Ook waren ze anders van uiterlijk zodat de 7500 altijd een buitenbeentje is gebleven, ook al omdat de overige 7500en later werder verbouwd tot tweerichtingtram. Tot z'n buitendienststelling reed de 7500 op de lijnen 39 en 44 samen met de overgebleven 7000en. Inmiddels is de tram museumwagen.
Langs de Betuwelijn
zondag 2 mei 2010
Nederlanders in Luxemburg
In Luxemburg is een fraaie diversiteit aan bustypen te vinden. Ook bussen van Nederlandse makelij zijn er te vinden. De Den Oudsten Alliance was een populair bustype in Luxemburg maar net als in Nederland inmiddels zo goed als verdwenen. Een ander populair bustype is de VDL BOVA Lexio, een luxe lijnbus/tweeverdiener, vergelijkbaar met de Mercedes Integro.
Kleurrijk Luxemburg
Het openbaar vervoer in Luxemburg is fantastisch geregeld. Tegen een lage prijs (4 euro voor een dagkaart voor heel Luxemburg) kan je gebruik maken van de trein en de vele bussen.
Vier organisaties zijn verantwoordelijk voor de autobusdiensten in Luxemburg:
- CFL : Sociéte Nationale des Chemins de Fer Luxembourgeois
- AVL : Autobus de la Ville de Luxembourg
- RGTR: Régime Général des Transports Routiers
- TICE : Syndicat des Tramways Intercommunaux dans le Canton d'Esch
Abonneren op:
Posts (Atom)