woensdag 2 januari 2013

Arriva Stadsbussen in Gorinchem: de 6387 en 6388



Op 18 mei 2007 kwamen in Gorinchem de nieuwe Iris-Iveco stadsbussen in dienst. Hiermee kwam een einde aan de inzet van de 6387 en 6388 op de stadsdienst in Gorinchem. Deze busjes kwamen in augustus 2004 naar Gorinchem omdat de inzet van gewone 12 meter bussen in de dagelijkse praktijk toch wat onhandig was.
De 6388 in de zomer van 1998 op Terschelling. De opschriften herinneren nog aan de periode dat deze bus op Vlieland reed. (foto Wim Vink)

De 6387 en 6388 begonnen hun carrière in 1997 bij de VEONN op Vlieland. De officiële typeaanduiding was MAN 11.220HOCL -Berkhof Heerenveen Junior.
Eigenlijk had de 6388 het nummer 6386 moeten krijgen, maar dat nummer was door een vergissing al ingenomen door een bus van Midnet waardoor er een doublure in de toen nog bestaande VSN nummering dreigde te ontstaan.
Toen in 2003 Arriva in het DAV gebied kwam rijden was het al de bedoeling deze busjes in Gorinchem in te zetten. De handgeschakelde versnellingsbak was toen echter een stuikelblok voor inzet in het DAV gebied.
Daarom werden in eerste instantie voormalige stadsbussen uit Leeuwarden ingezet (Volvo-Hainje). Van buiten zagen deze busjes er nog wel aardig uit, zeker in vergelijking met de toen door Arriva massaal ingezette MB200en. Deze bussen waren echter tot de draad versleten. Regelmatig waren deze busjes defect en het interieur zag er haveloos uit.
Al snel kwamen ter vervanging de roemruchte Dennis-Alexander bussen van Arriva op de stadsdienst rijden. Deze bussen waren in het Noorden niet erg populair en werden graag aan het DAV gebied afgestaan ter leniging van de materieel nood. De grote draaicirkel maakte deze bussen niet erg geschikt voor de stadsdienst. Wel hadden ze een lage vloer en ruime instap. De Dennis bussen bleven tot de zomer van 2003, toen de aflevering van de Wright Commanders was voltooid.
Daarna namen deze Wrights Commanders van de serie 62oo de zaak over. Van deze bussen werden er in totaal een kleine 100 ingezet in het DAV gebied. Hiermee werd het voor de hobbyist heel eentonig.
Er schijnen ooit plannen te zijn geweest om voor Gorinchem twee Wrights Cadets te bestellen met een lengte van 10 meter, van het type dat ook in Leeuwarden reed. Daar is het in ieder geval nooit van gekomen. Wel kwam eind 2008 de 5920 vanuit het Noorden naar Gorinchem. De 6200 waren toch wat groot voor de stadsdienst in Gorinchem zeker als er in de toch al lastige route ook nog eens omleidingen zaten. Toen de gemeente ook nog eens zonder overleg met Arriva een drempel in de westelijke route aanlegde besloot Arriva de route "recht te trekken" waardoor een bejaardenhuis van openbaarvervoer verstoken werd.
Uiteindelijke gingen beide partijen in overleg en als resultaat daarvan kwamen in september 2004 de 6387 en 6388 alsnog naar Gorinchem, nu voorzien van een automatische versnellingsbak. De busjes werden officieel aan de pers gepresenteerd waarbij verteld werd dat de busje oorspronkelijk uit Denemarken kwamen en daar bij Arriva overbodige geworden waren!!! In werkelijkheid kwam de 6387 uit Heereveen en de 6388 uit Groningen. Ook werden de busjes voorzien van een "Gorinchem Beweegt" logo op de zijkant. Dit logo werd door de gemeente Gorinchem normaal gebruikt voor vanuit de gemeente georganiseerde sportactiviteiten!! Blijkbaar had men nog wat stikkers over. De wasmaschine maakte al snel een einde aan deze "lokale corporate identity".Het VEONN blauw was inmiddels vervangen door Arriva groen. Naar het schijnt is dit tijdens hun verblijf op Terschelling gebeurt. De beschildering van de 6387 en 6388 verschilde op details. Ook waren de bussen van verre te onderscheiden door de filmkast. Deze was bij de 6388 netjes afgeplakt. Op een raam in het separatieschot bij de voordeur stond nog altijd het VEONN logo gegraveerd.
In december 2005 gingen deze wagens tijdelijk naar Waterland voor lijn 88 Purmerend-Wormerveer waarvan de route niet geschikt was voor 12 meter wagens. Na aflevering van de voor deze lijn bestelde Midibusjes keerde de 6387 en 6388 terug naar Gorinchem.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling in januari 2007 waren de busjes ook op lijn 74 Gorinchem-Schoonhoven Veer te zien.
Deze nieuwe dienstregeling was ook aanleiding voor de bestelling van de Iris-bussen 6030-6045. Deze zijn bedoeld voor het nieuwe lijnennet rondom Gorinchem, Stadsdienst Gorinchem en lijn 10 in Dordrecht.
Op de vrijdag na Hemelvaart kwamen de 6030 en 6031 in dienst in Gorinchem op de stadsdienst. De week daarop verschenen de busjes ook op de streeklijnen. De 6387 was in juni nog steeds op de stadsdienst te vinden en maakte het mogelijk oud en nieuw te vereeuwigen zoals hierboven. De 6388 is begin juni 2007 naar Terschelling verscheept. Later in de zomer ging ook de 6387 naar het Noorden.
In juli 2007 dook de 6388 op als Citybus in Groningen op lijn 23.
In september keerde de 6387 weer terug naar Gorinchem. Deze bus word regelmatig ingezet op lijn 74 Gorinchem-Schoonhoven Veer. Ook op de andere lijnen rondom Gorinchem wordt deze bus incidenteel ingezet.


Arriva 6388 als Servicebus: Winschoten Busstation op 08-01-2008 foto: Bert Peihak

De 6388 kwam begin januari 2008 in dienst op het service lijnen netwerk rondom Winschoten samen met een aantal kleine Wrights uit Leeuwarden. In december 2007 had deze bus ook enige tijd in Leeuwarden gereden voordat Connexxion daar de stadsdienst overnam. De inzet in Winschoten bleek van korte duur. In Februari reed de bus weer als Citybus in Groningen.
Eind 2008 leek het einde te komen voor deze busjes. Door het verlies van de concessie Friesland aan QBuzz kwam Arriva ruim de in de bussen te zitten en gingen vele oude bussen aan de kant. In December 2008 werd de 6387 naar Drachten overgebracht en opgelegd. De 6388 was al een paar weken eerder opgelegd in Meppel.
De 6387 verscheen in maart 2009 als treinvervangende bus tussen Harlingen en Harlingen-Haven. Speciaal voor deze dienst werd de bus beplakt als een "Spurt". Volgens de opschriften is de bus nu eigendom van Arriva Touring. Deze opschriften bleef de bus behouden en in juni 2012 reed de bus in "Spurt" uitvoering op Terschelling.


In 2011 dook de '6388' op als groepsvevoer bus voor  Johnson Control in Ploiesti Roemenie (bron bus-bild.de).

De 6387 werd zo af en toe nog op de eilanden gesignaleerd, o.a. tijdens het Oerol festival in juni 2012. Het busje had toen nog steeds zijn Spurt outfit.

In December 2012 dook de 6387 op in Doetinchem. Vanuit de concessie Achterhoek waren een aantal bussen naar de nieuwe concessie Friesland gestuurd. Ter vervanging gingen er een aantal 'exotische' bussen naar de Achterhoek, waaronder de 6387. Waarom de bus naar de Achterhoek ging lijkt eigenlijk een beetje een raadsel. Vanuit de Achterhoek zijn alleen grote bussen naar Friesland gegaan. Logischer zou een terugkeer naar Gorinchem geweest zijn. Vanuit daar zijn 3 Irisbussen tijdelijk naar Leeuwarden gegaan. De bus wis weer ontdaan van z'n Spurt jasje en voorzien van Arriva Touring opschriften. De bijgevoegde foto's zijn gemaakt op 2 januari 2013 bij de Arriva stalling in Doetinchem. De bus is tot medio augustus 2013 in Doetinchem gebleven en daarna afgevoerd.

De 6387, door Nick Menke gespot tussen Terborg en Varseveld op de treinvervangende dienst.



De 6387 en 6388 in beeld en geluid




Geen opmerkingen: