
Op 18 mei 2007 kwamen in Gorinchem de nieuwe Iris-Iveco stadsbussen in dienst. Hiermee kwam een einde aan de inzet van de 6387 en 6388 op de stadsdienst in Gorinchem. Deze busjes kwamen in augustus 2004 naar Gorinchem omdat de inzet van gewone 12 meter bussen in de dagelijkse praktijk toch wat onhandig was.
De 6387 en 6388 begonnen hun carrière in 1997 bij de VEONN op Vlieland. De officiële typeaanduiding was MAN 11.220HOCL -Berkhof Heerenveen Junior.
Eigenlijk had de 6388 het nummer 6386 moeten krijgen, maar dat nummer was door een vergissing al ingenomen door een bus van Midnet waardoor er een doublure in de toen nog bestaande VSN nummering dreigde te ontstaan.
Toen in 2003 Arriva in het DAV gebied kwam rijden was het al de bedoeling deze busjes in Gorinchem in te zetten. De handgeschakelde versnellingsbak was toen echter een stuikelblok voor inzet in het DAV gebied.
Daarom werden in eerste instantie voormalige stadsbussen uit Leeuwarden ingezet (Volvo-Hainje). Van buiten zagen deze busjes er nog wel aardig uit, zeker in vergelijking met de toen door Arriva massaal ingezette MB200en. Deze bussen waren echter tot de draad versleten. Regelmatig waren deze busjes defect en het interieur zag er haveloos uit.
Al snel kwamen ter vervanging de roemruchte Dennis-Alexander bussen van Arriva op de stadsdienst rijden. Deze bussen waren in het Noorden niet erg populair en werden graag aan het DAV gebied afgestaan ter leniging van de materieel nood. De grote draaicirkel maakte deze bussen niet erg geschikt voor de stadsdienst. Wel hadden ze een lage vloer en ruime instap. De Dennis bussen bleven tot de zomer van 2003, toen de aflevering van de Wright Commanders was voltooid.
Daarna namen deze Wrights Commanders van de serie 62oo de zaak over. Van deze bussen werden er in totaal een kleine 100 ingezet in het DAV gebied. Hiermee werd het voor de hobbyist heel eentonig.

Uiteindelijke gingen beide partijen in overleg en als resultaat daarvan kwamen in september 2004 de 6387 en 6388 alsnog naar Gorinchem, nu voorzien van een automatische versnellingsbak. De busjes werden officieel aan de pers gepresenteerd waarbij verteld werd dat de busje oorspronkelijk uit Denemarken kwamen en daar bij Arriva overbodige geworden waren!!! In werkelijkheid kwam de 6387 uit Heereveen en de 6388 uit Groningen. Ook werden de busjes voorzien van een "Gorinchem Beweegt" logo op de zijkant. Dit logo werd door de gemeente Gorinchem normaal gebruikt voor vanuit de gemeente georganiseerde sportactiviteiten!! Blijkbaar had men nog wat stikkers over. De wasmaschine maakte al snel een einde aan deze "lokale corporate identity".Het VEONN blauw was inmiddels vervangen door Arriva groen. Naar het schijnt is dit tijdens hun verblijf op Terschelling gebeurt. De beschildering van de 6387 en 6388 verschilde op details. Ook waren de bussen van verre te onderscheiden door de filmkast. Deze was bij de 6388 netjes afgeplakt. Op een raam in het separatieschot bij de voordeur stond nog altijd het VEONN logo gegraveerd.
In december 2005 gingen deze wagens tijdelijk naar Waterland voor lijn 88 Purmerend-Wormerveer waarvan de route niet geschikt was voor 12 meter wagens. Na aflevering van de voor deze lijn bestelde Midibusjes keerde de 6387 en 6388 terug naar Gorinchem.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling in januari 2007 waren de busjes ook op lijn 74 Gorinchem-Schoonhoven Veer te zien.Deze nieuwe dienstregeling was ook aanleiding voor de bestelling van de Iris-bussen 6030-6045. Deze zijn bedoeld voor het nieuwe lijnennet rondom Gorinchem, Stadsdienst Gorinchem en lijn 10 in Dordrecht.
Op de vrijdag na Hemelvaart kwamen de 6030 en 6031 in dienst in Gorinchem op de stadsdienst. De week daarop verschenen de busjes ook op de streeklijnen. De 6387 was in juni nog steeds op de stadsdienst te vinden en maakte het mogelijk oud en nieuw te vereeuwigen zoals hierboven. De 6388 is begin juni 2007 naar Terschelling verscheept. Later in de zomer ging ook de 6387 naar het Noorden.
In juli 2007 dook de 6388 op als Citybus in Groningen op lijn 23.

De 6388 kwam begin januari 2008 in dienst op het service lijnen netwerk rondom Winschoten samen met een aantal kleine Wrights uit Leeuwarden. In december 2007 had deze bus ook enige tijd in Leeuwarden gereden voordat Connexxion daar de stadsdienst overnam. De inzet in Winschoten bleek van korte duur. In Februari reed de bus weer als Citybus in Groningen.
Eind 2008 leek het einde te komen voor deze busjes. Door het verlies van de concessie Friesland aan QBuzz kwam Arriva ruim de in de bussen te zitten en gingen vele oude bussen aan de kant. In December 2008 werd de 6387 naar Drachten overgebracht en opgelegd. De 6388 was al een paar weken eerder opgelegd in Meppel.

In 2011 dook de '6388' op als groepsvevoer bus voor Johnson Control in Ploiesti Roemenie (bron bus-bild.de).
De 6387 werd zo af en toe nog op de eilanden gesignaleerd, o.a. tijdens het Oerol festival in juni 2012. Het busje had toen nog steeds zijn Spurt outfit.
![]() |
De 6387, door Nick Menke gespot tussen Terborg en Varseveld op de treinvervangende dienst. |
De 6387 en 6388 in beeld en geluid
Geen opmerkingen:
Een reactie posten