maandag 21 januari 2013

Arriva 6030-6045


In mei 2007 kwamen in het DAV gebied (Drechtsteden-Alblasserwaard) een 16 tal Iris-Iveco midibusjes in dienst. De 6030-6039 waren bestemd voor de rustige streeklijnen rondom Gorinchem en de stadsdienst in deze plaats.
De 6040-6045 hebben twee zitplaatsen minder en zijn speciaal bedoeld voor de route door de binnenstad van Dordrecht (stadslijn 10 met daaraan gekoppeld lijn 2). Aangezien in Dordrecht maar 5 busjes nodig zijn rijdt de 6040 normaal gesproken vanuit Gorinchem. Alleen bij materieel gebrek in Dordrecht wordt deze daar ingezet.
In mei 2008 werden de 6030 en 6031 overgebracht naar Groningen. Door de inzet van Taxibusjes op lijn 76 (Gorinchem-Hardinxveld-Sliedrecht) waren deze in Gorinchem boventallig.
De 6030 en 6031 werden in Groningen op Citybus lijn 23 ingezet en daartoe in de blauwe citybuskleuren beplakt.

De inzet van de busjes in het DAV gebied is weinig spectaculair. Op de streeklijnen blijft de inzet door de week beperkt tot enkele ritten in de spits, waarvan er een aantal tijdens de school vakantie met taxibusjes gereden worden. Op zaterdag wordt de hele streekdienst door taxibusjes gereden. Alleen de stadsbusjes in Gorinchem en Dordrecht rijden dan. Op zondag en in de avonduren rijden zowel de stads- als streeklijnen in Gorinchem volledig met taxibusjes.
Heel af en toe rijdt er in de avonduren een Irisbus een ritje op lijn 81 naar Utrecht.
In november 2007 reden de 6034, 6038 en 6039 een week vanuit Tiel lijn 46 naar Nieuwegein. Door werkzaamheden moest in Buren een omleiding worden gereden die niet geschikt was voor 12 meter bussen. De 6038 maakte in Februari 2008 ook een uitstapje naar de Hoeksewaard. Daar werd deze tijdelijk ingezet op lijn 161 ter vervanging van een veel te klein Mercedes Midibusje van TCR. Later werd daar de 6032 de vaste Irisbus in de Hoeksewaard.

Eind 2009 werden de 6030 en 6031 overbodig in Groningen na verlies van de concessie. Begin 2010 werd de 6031 geëxporteerd naar Portugal. Hier zou de bus bij Arriva dochter TST gaan rijden. De 6030 dook nog even in de Hoeksewaard op (compleet in Citybus uitvoering). Deze is eind april ook richting Portugal gegaan.


In Juli 2011 trof ik de 6030 als TST 30 aan, even ten zuiden van Lissabon. Kompleet met gordijntjes en Airco en in een goede staat van onderhoud.

Eind Augustus verscheen de 6034 op de stadsdienst in Lelystad op scholierenlijn 612.



In 2012 werden in Dordrecht de 6042 en 6043 beplakt als Citybus, ter promotie van de niet al te drukke lijn 10 waarop ze rijden.




Na de start van de concessie Noord en Zuidwest Friesland in december 2012 was er tijdelijk een tekort aan bussen, omdat de nieuwe bussen nog niet allemaal geleverd waren. Daarom reden tot medio januari de 6032,6033,6036 en 6040 in Leeuwarden op de stadsdienst.


Eind Augustus 2013 verscheen de 6034 op de stadsdienst in Lelystad op scholierenlijn 612.
De 6034 in Lelystad (foto Gio Maduro)
In mei 2014 duikt de 6032 op op de lijnen rondom Tiel. De bus rijdt daarbij op diensten die normaal door 12 meter bussen gereden worden en komt in Rhenen, Gorinchem en zelfs Nijmegen.

De 6032 in Vuren op weg van Geldermalsen naar z'n oude standplaats Gorinchem op lijn 47.

Druk busverkeer bij station Kesteren met op de voorgrond de 6032 op lijn 44 Rhenen-Tiel via Maurik.
In December 2014 zijn de 6032 en 60.. naar de Achterhoek gegaan, ondanks protesten van de ondernemingsraad. De bussen rijden daar spitsritten, waarmee ze twee 12 meter Citea's vrijmaken voor de dienst in Brabant.

1 opmerking:

Unknown zei

de Iris-bus rijdt 1 slag Zuid-Beijerland - Oud-beijerland vv 's morgens om scholieren naar Oud-Beijerland te brengen.
Dit is op lijn 162 (niet 161) en de bus rijdt dan niet door Poortwijck.

op zaterdagen worden de meeste lijnen in het oosten van het gebied met taxibusjes gereden, maar niet alle lijnen.
alleen rijden dan bijna geen Iris-bussen rond (behalve op de stadsdienst).

De Iris-bus kon ook af en toe op streeklijnen in het westen van het DAV-gebied gezien worden, als er geen gewone streekbus in Alblasserdam voorhanden was...