zaterdag 9 februari 2008

Spoorwegen in Ierland

De Ierse spoorwegen leidden jaren lang een kommervol bestaan. Met een minimum aan investeringen werd de dienst gaande gehouden. Op veel trajecten was (en is) klassieke beveiliging te vinden. Door de enorme economische groei van de afgelopen jaren loopt met name rond Dublin het autoverkeer volkomen vast en wordt het openbaar vervoer nieuw leven ingeblazen. De belangrijkste voorstadsroute langs de kust rond Dublin is geëlektrificeerd.

Een in Japan (Tokyu Car Corporation) gebouwd DART treinstel passeert een klassieke spoorweg overgang. In totaal werden tussen 2000 en 2004 17 van deze vierdelige treinstellen geleverd.

Onder de naam DART wordt hier een intensieve dienst gereden. Opmerkelijk is dat er niet met vaste intervallen gereden wordt. Het is dus altijd zaak om een dienstregeling op zak te hebben.

Een getrokken intercity trein met een karakteristieke GM locomotief vertrekt vanuit Dublin richting het zuiden. Achter de locomotief bevindt zich een energie rijtuig voor de energievoorziening van de rijtuigen. De komende jaren zullen dit soort treinen steeds meer vervangen worden door treinstellen.
Op de verder weg gelegen bestemmingen worden de trage getrokken dieseltreinen steeds meer vervangen door treinstellen. Al het materiaal komt uit het buitenland. Opmerkelijk is de keuze van Japanse leveranciers voor treinstellen en rijtuigen.


De eerste DART treinstellen werden geleverd door Linke-Hofmann-Busch in 1983 (van deze erie zijn er nog 37 in dienst. Een aantal zijn door brand verwoest.


Een kleine serie treinstellen (5)werd geleverd door GEC Alsthom Barcelona in 1999. Deze treinstellen rijden veel samen met de Japanse
treinstellen.


Treinstel van de 29000 serie (CAF 2002). Deze treinstellen doen tot de komst van nieuwe intercity treinstellen dienst op de langere routes vanuit Dublin.

Geen opmerkingen: