zondag 7 december 2008

Einde Tram Houten

Op 13 december rijdt de tram in Houten voor het laatst en daarmee komt een einde aan één van de merkwaardigste trambedrijven die we in Nederland ooit gekend hebben.

Om de Vinex-wijk Houten-Zuid goed bereikbaar te maken, werd in het centrum van de wijk het station Houten Castellum gepland. Omdat een extra stop met de stoptrein niet in te leggen was op dit drukke baanvak heeft men besloten op een extra spoortje een tram te laten rijden tussen de twee Houtense stations. Dit extra spoor was een eerste aanzet tot een volledig viersproig baanvak tussen Utrecht en Houten. Voor de aanleg van dit spoor werden de laatste twee overwegen in Houten opgeheven. Één hiervan werd vervangen door een fietstunnel. Dit spoor werd op 8 januari 2001 in gebruik genomen als tramlijn. De maximumsnelheid die gereden mag worden is 40 km/h. ATB wordt hier niet gebruikt, wel een ander systeem dat voorkomt dat er te hard gereden kan worden. De afstand tussen de twee stations wordt in ongeveer drie minuten afgelegd.

De tram, een tweedehands exemplaar afkomstig van het stadsvervoerbedrijf van Hannover, is eigendom van HTM en wordt verhuurd aan NS.
In 2001 kwam allereerst de 6021 in dienst. Deze was toen nog niet geschikt voor het rijden onder 1500 Volt. Daarom werd voor de stroom voorziening toen tijdelijk gebruik gemaakt van een mobiel onderstation dat 750 volt leverde. Als tweede tram werd de 6016 geschikt gemaakt voor de dienst. Deze werd voorzien van een downchopper, die de spanning van 1500 Volt die door de bovenleiding wordt geleverd omzet in de 600 Volt waar de tram op rijdt. Zodra deze tram gereed was kon het mobiele onderstation vervallen. Ook de 6021 werd van een dergelijk chopper voorzien. De reserve tram stond bij de HTM en er werd alleen bij grote defecten van tram gewisseld. De afgelopen jaren heeft de 6016 de dienst alleen uitgevoerd en was de 6021 onderdelen leverancier. Als de 6016 (soms langdurig) defect was werden er bussen ingezet.

Bij Houten-Castellum was voor het overnachten een stukje spoor voorzien van een hekwerk. Hierdoor kon enigszins worden voorkomen dat de tram iedere nacht onder de grafity werd gezet.

Het rijdend personeel was eerst grotendeels afkomstig van GVU en HTM. Later is er NS-personeel gaan rijden en mensen van Spoorflex, een spoor-gerelateerd uitzendbureau.

De strippenkaart is op deze tram niet geldig. Een treinkaartje naar Houten voldoet om met deze tram te mogen reizen. Voor reizigers die alleen van de tram gebruik willen maken geldt dat een enkele reis als retour gebruikt mag worden.

Vanaf 14 december 2008 wordt de tram vervangen door een busdienst om uitbouw van het traject tot een viersporig baanvak mogelijk te maken. In 2010 is één en ander gereed en zal Houten Castellum een volwaardige halte aan de spoorlijn Utrecht-Den Bosch worden.

Geen opmerkingen: