
Om de Vinex-wijk Houten-Zuid goed bereikbaar te maken, werd in het centrum van de wijk het station Houten Castellum gepland. Omdat een extra stop met de stoptrein niet in te leggen was op dit drukke baanvak heeft men besloten op een extra spoortje een tram te laten rijden tussen de twee Houtense stations. Dit extra spoor was een eerste aanzet tot een volledig viersproig baanvak tussen Utrecht en Houten. Voor de aanleg van dit spoor werden de laatste twee overwegen in Houten opgeheven. Één hiervan werd vervangen door een fietstunnel. Dit spoor werd op 8 januari 2001 in gebruik genomen als tramlijn. De maximumsnelheid die gereden mag worden is 40 km/h. ATB wordt hier niet gebruikt, wel een ander systeem dat voorkomt dat er te hard gereden kan worden. De afstand tussen de twee stations wordt in ongeveer drie minuten afgelegd.



Het rijdend personeel was eerst grotendeels afkomstig van GVU en HTM. Later is er NS-personeel gaan rijden en mensen van Spoorflex, een spoor-gerelateerd uitzendbureau.
De strippenkaart is op deze tram niet geldig. Een treinkaartje naar Houten voldoet om met deze tram te mogen reizen. Voor reizigers die alleen van de tram gebruik willen maken geldt dat een enkele reis als retour gebruikt mag worden.
Vanaf 14 december 2008 wordt de tram vervangen door een busdienst om uitbouw van het traject tot een viersporig baanvak mogelijk te maken. In 2010 is één en ander gereed en zal Houten Castellum een volwaardige halte aan de spoorlijn Utrecht-Den Bosch worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten