zondag 15 juni 2008

Madurodam Spoorwegen

De modelspoorbaan van Madurodam is met een lengte van circa vier kilometer de grootste modelbaan in Nederland. In het spoorwegnet liggen vier stations en negen bruggen. In de werkplaats ligt een opstelterrein met acht sporen. De baan is verdeeld in 33 blokken. Hierop kunnen twaalf treinen tegelijkertijd rijden.Alle treinen zijn in Madurodam met de hand gemaakt van messing en polyester. Het rollend materieel van de spoorwegen rijdt per jaar 16.000 kilometer en gaat net als zijn grote voorbeeld regelmatig voor revisie naar de werkplaats. Enkele modeltreinen die in Madurodam rondrijden (ook van types die in werkelijkheid inmiddels buiten dienst zijn): locomotieven NS 1100, 1200, 1300, 1600 en 1700, Hondekoptreinstel, Plan V, Sprinter, Wadloper, Motorpost, Dubbeldekker, diverse typen rijtuigen en goederenwagons. Ook de HTM is vertegenwoordigd met een gelede tram en RandstadRail. Verder is er een stoomtram van de SHM. Net als bij de echte spoorwegen worden ook regelmatig treinen afgevoerd en nieuwe types in dienst gesteld. Madurodam probeert immers een actueel beeld van Nederland te geven. Op dit moment loopt men bij de spoorwegen echter een aantal jaren achter. In de vitrine bij de ingang zijn een aantal echte museum stukken van de Madurodam spoorwegen te zien zoals een groen treinstel Mat. 46.
Op 12 juli 2007 werd in Madurodam een nieuw station onthuld, het toekomstige Utrecht Centraal. Dit is het eerste gebouw dat al in Madurodam te zien is voor het in het echt gebouwd is. Dit station is in de plaats gekomen van station Eindhoven. Madurodam heeft er ook een nieuwe spoorlijn bij: een miniatuurversie van de HSL-Zuid. Op deze lijn wordt op dit moment een echt proefbedrijf gereden met een speciale test locomotief. Onderdeel van de nieuwe lijn is een 20 meter lang model van de Brug Hollandsch Diep.


Naast treinen zijn er ook bussen te zien in Madurodam. Op diverse plekken zijn Nederlandse stads- en streekbussen te zien. Ook deze modellen zijn inmiddels enigszins op leeftijd. Een deel van deze bussen rijdt ook echt. Op de met kettingen "aangedreven" snelweg bij Schiphol rijden een aantal bussen. Bij een aantal andere autobussen (en andere voertuigen) is onder het wegdek een metalen strip gelegd. De bus is voorzien van een magneetje onder zijn voorbumper. De motor op de achteras stuwt de bus voort en de magneet zorgt dat de voorwielen de weg blijven volgen.




Geen opmerkingen: