Lovers Rail was in 1996 de eerste concurrent van de NS op het Nederlandse spoorwegnet. In het zomerseizoen werd een dienst onderhouden tussen Amsterdam en IJmuiden, de Kennemerstrand Express. De verbinding naar IJmuiden was door de NS 13 jaar eerder opgeheven. Ook werd tijdens het "Bollen seizoen" een toeristische dients gereden tuusen Amterdam en Lisse onder de naam Keukenhof Express. Lovers Rail was onderdeel van Lovers, een rederij met rondvaartboten in Amsterdam en Utrecht. Voor deze dienst werden twee NS Cargo 2200 diesellocs gehuurd en een aantal Belgische M2 (1e klas) rijtuigen gekocht (LR001-LR004). Voor fietsvervoer reed een twee assige open goederenwagen mee!!!
In 1997 werd CGEA (het latere CONNEX/Veolia) voor 70% eigenaar en werden er plannen gemaakt voor een spoorverbinding Utrecht-Hilversum-Amsterdam-Haarlem-Leiden-Den Haag. Er werd een vergunning gekregen voor een aantal deeltrajecten. Uiteindelijk heeft Lovers vanaf 1998 alleen tussen Amsterdam en Haarlem gereden. Hiervoor werden van de Belgische spoorwegen een viertal locs van de serie 25.5 gehuurd (ex Beneluxdienst). Deze konden met hun ATB installatie zonder problemen over de Nederlandse sporen rijden. Van de NMBS werden een aantal M2 rijtuigen overgenomen (LR005-LR016). Deze werden voorzien van een luxe interieur met koffie barretjes, tv's etc. De dienst werd geen succes. Voor de energievoorziening van deze rijtuigen reden in het oranje Belgische bagage rijtuigen mee, waarin een aggregaat was ingebouwd. Later werden hiervoor de LR001 en LR002 verbouwd. In 1999 trok CGEA de stekker uit het project. CGEA voelde zich gedwarsboomd door de NS. Deze stelde geen ATB beveiligingsinstallaties beschikbaar waardoor het wagenpark niet kon worden uitgebreid en stuurstandrijtuigen M2 (de nooit in dienst gekomen LR017-LR021) konden worden ingezet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten