zondag 26 april 2009
Weense trams in Utrecht/Nieuwegein
Ter uitbreiding van het wagenpark van de Sneltram Utrecht-Nieuwegein komen dit voorjaar een aantal oude Weense Trams de gelederen versterken. Ze zijn aangeschaft door het "Bestuur Regio Utrecht (BRU)"en beschikbaar gesteld aan Connexxion
Ze zullen in de spits een Sneldienst gaan rijden tussen Nieuwegein-Zuid en Utrecht. Ze gaan alleen stoppen bij de haltes Centraal Station, Westplein, 5-Meiplein, Kanaleneiland Zuid, Transferium Westraven, Nieuwegein-Centrum en Nieuwegein Zuid. Deze laatste halte wordt aangedaan omdat er in Nieuwegein Centrum geen goede mogelijkheid is om te keren. Door de inzet van deze extra trams zullen er op het traject Nieuwegein Centrum-Utrecht Centraal Station iedere 3 1/2 minuut trams voorbijkomen.
De trams zijn gebouwd tussen 1979 en 1990 en hebben in Wenen gereden op de zogenaamde Stadbahn, een soort metro die geheel over een vrije baan rijdt. Qua leeftijd wijken de trams dus niet veel af van de bestaande trams op de Nieuwegeinlijn (bouwjaar 1983). De nieuwste Weense trams zijn zelfs een stuk nieuwer!!! Deze nieuwste trams zijn wijken af van hun oudere soortgenoten door lager doorgetrokken zijbeplating met uitsparingen ter hoogte van de draaistellen. Er zullen 6 stellen gaan rijden, bestaande uit 2 motorrijtuigen (Type C1) met daartussen een aanhanger (Type c1).
De deuren moesten eerst worden aangepast aan de hogere perron hoogte in Utrecht. Hiervoor werden deuren van oude Rotterdamse trams gebruikt. Ook waren er aan de buitenzijde drempels nodig omdat de trams smaller zijn. De trams blijven rijden in de rode Weense uitvoering met de originele nummers en logo's. Wel zijn Connexxion en BRU opschriften aangebracht. Het interieur valt in vergelijking met de bestaande trams een beetje tegen. Houten bankjes en heel veel staanplaatsen.
De eerste motorwagens zijn inmiddels helemaal aangepast en voorzien van Connexxion opschriften en stempelautomaten. Bij de aanhangwagens is men nog niet zover. In eerste instantie zal alleen met motorwagens gereden worden. Het BRU heeft een speciale brochure uitgegeven waarin het "hoe en waarom"van de Weense tram wordt uitgelegd.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten