Een opmerkelijke verschijning bij Arriva zijn de Wrights die in 2002 en 2003 zijn geleverd. Deze typisch Engelse bussen zijn uniek op het vaste land van Europa. In Groot Brittannië en Ierland zijn deze bussen een groot succes. De type betekende een doorbraak van Wright op de bussenmarkt. Het ook wel "Wright Classic"genoemde ontwerp werd in 1993 geïntroduceerd met een chassis van Dennis of Scania. Het waren de eerste in de UK gebouwde lagevloerbussen. Later werd ook op andere chassis gebouwd. De verschillende typen hebben allemaal een naam:
- Pathfinder (Dennis Lance SLF, Scania N113CRL)
- Axcess-Ultralow (Scania L113CRL)
- Crusader (Dennis Dart SLF, Volvo B6LE)
- Crusader 2 (Volvo B6BLE)
- Liberator (Volvo B10L)
- Fusion (Volvo B10LA)
- Renown (Volvo B10BLE)
- Axcess-Floline (Scania L94)
- Cadet (DAF/VDL SB120) ook door Volvo op de markt gebracht als Merit
- Commander (DAF/VDL SB200)
Arriva rijdt in Nederland met de Cadet en Commander.
Uitvoeringen
Serie | In dienst | Aantal |
| Bijzonderheden |
5920-5927 | 4/2002 | 8 | | Stadsdienst Leeuwarden 10,6 meterbus met breed gangpad tot de middendeur en groot middenbalkon met plaats voor 2 rolstoelen. Na verlies van de concessie Leeuwarden o.a. dienst gedaan in Assen, Gorinchem en als Servicebus rondom Winschoten. Begin 2010 zijn deze bussen geëxporteerd naar Arriva onderdelen in Portugal.
Deze bussen zijn gebouwd op een DAF SB120 Chassis en hebben bij Wright de naam "Cadet". Ze hebben een 4-cilinder Cummins motor.
|
5928-5939 | 4/2002 | 12 |
| Stadsdienst Leeuwarden 12 meterbus met breed gangpad tot de middendeur. Bussen uit deze serie hebben ook tijdelijk in Dordrecht en Den Bosch gereden. Deze bussen zijn net als de andere 12 meter Wrights van het type "Commander" en gebouwd op een DAF SB200 Chasis met een 6 cilinder Cummins motor. Net als de Cadet's hebben ze een zeer eenvoudig stadsdienst interieur. Na afloop van de concessie Leeuwarden zijn de bussen in Groningen gaan rijden. Daarbij werden bij een deel van de serie de enkele banken vervangen door dubbele banken, in een aantal gevallen van een ander model!! |
5941-5970 | 7-8/2002 | 30 | | Streek uitvoering met comfortabeler stoelen en voorin aan beide zijden een dubbele rij zetels. |
5971-5981 | 11/2002 | 11 | | Luxe uitvoering met geplakte ruiten. Oorspronkelijk bedoeld voor de sneldiensten in Zuidoost Friesland, maar werd al snel ook op de andere diensten ingezet. De zetels zijn voorzien van hogere rugleuningen. |
5982-5999 | 11-12/2002 | 18 | | Deze serie heeft, net als de luxe Wright, extra zetels op de wielkasten voorin de bus gemonteerd, waardoor een vierzits is ontstaan. LCD filmbak aan de voorzijde. Later is aan de achterzijde een LED filmbak geplaatst. De 5985 werd in 2007 verbouwd tot stadsbus voor Dordrecht. Deze serie doet o.a. dienst in de Betuwe. |
6200-6301 | 2003 | 102 | | Deze grote serie werd besteld voor het DAV-gebied (Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden). Het interieur is gelijk aan de serie 5982-5999, echter hebben deze bussen een LED-filmbak aan de voor- en achterzijde. Later is in de bussen in het DAV gebied een LED filmbak aan de zijkant geplaatst. Aangezien niet alle bussen in het DAV gebied nodig bleken zijn een aantal bussen in het Noorden in dienst gekomen. In 2007 is een aantal bussen uit deze serie grondig omgebouwd tot stadsbus voor de Dordrecht. Hierbij waren ook exemplaren die oorspronkelijk in het Noorden reden. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten