Seinpalen waren er op de lijn niet en in principe moesten de treinen zich gewoon aan de verkeersregels houden.
Als een echte klassieke stoomtramlijn liep de route voor een groot deel in de berm van de weg. Dat was o.a. ook in het dorp Roden het geval.
In Leek reed de tram echter midden op de weg dwars door het centrum.
In de dorpsstaat reed de tram/trein soms vlak langs de huizen en de winkel. Geregeld kwamen hier aanrijdingen voor, ondanks het feit dat stapvoets gereden werd en er voor de tram een begeleider liep.
Op 30 April 1985 reed er voor het laatst een extra personentrein van Groningen naar Drachten. Regulier personen vervoer was aan het einde van de jaren 40 al opgeheven.
Oorspronkelijk was het de bedoeling deze rit met een DE1 te rijden. Op het laatste moment zag de NS dit toch niet zo zitten. Het risico van een ontsporing in de soms zeer scherpe bogen vond men uiteindelijk toch te groot. Daarom werden 2 Wadlopers ingezet die soms heel voorzichtig door de bogen reden, waarbij de draaistellen angstvallig in de gaten gehouden werden door NS personeel. Uiteindelijk is de trein heelhuids teruggekomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten