dinsdag 6 maart 2012

Met de bus door Amerika in 1980




In 1980 was de Greyhound nog een busbedrijf waarmee je overal in de VS kon komen. Reed je over een High kwam je regelmatig een Greyhound bus tegen. Iedere zichzelf respecterende plaats had een Greyhound bussstation wat ons meer aan een klein vliegveld deed denken. Je bagage werd bij een balie keurig ingecheckt en op een karretje naar de bus gebracht. De lijnennet was niet alleen fijnmazig, er werd ook redelijk frequent gereden. Vanuit een stad als San Francisco reden er meerdere keren per dag bussen naar de grote steden aan de oostkust. Van dit indrukwekkende bedrijf is anno 2012 weinig meer over. Greyhound beperkt zich tot een aantal hoofdverbindingen. Op de drukke verbindingen is er moordende concurrentie van goedkope bus maatschappijen. Op de wat langere afstanden is het vliegtuig een grote concurrent geworden door de opkomst van low-cost carriers. De bovenstaande plaatjes zijn gemaakt in Fresno en in Zion National Park. In die tijd had Greyhound een grote concurent in de vorm van Trailways een samenwerkings verband van kleinere busmaatschappijen die op die manier een landelijk dekkend net konden bieden. De grootste maatschappij binnen dit samenwerkingsverband was Continental Trailways. Toen in 1986 Greyhound Continental Trailways overnam was het hard uit het landelijke netwerk verdwenen. Anno 2012 bestaat de Trailways organisatie nog steeds en worden er in verschillende delen van de VS nog lijndiensten gereden.Net als Geryhound als Trailways z'n eigen busmodel. Dit model is terug te voeren naar een ontwerp van Setra in de jaren 50. Vervolg series van dit model werden tot begin jaren 70 gebouwd in Belgie door Bus & Car. Vanaf 1974 had Trailways z'n eigen bus fabriek in Texas. In 1990 werd de fabriek na een faillissement overgeplaatst naar Mexico, waar een enorme markt voor bussen is. Hieronder een Trailwaysbus in Fresno.

Geen opmerkingen: