zondag 23 september 2007

Budapest Trams Type UV buitendienst


In augustus 2007 gingen in Budapest de laatste trams van het type UV buitendienst. Deze karateristieke trams bepaalde zo'n 50 jaar het straatbeeld van Budapest. De trams waren qua uiterlijk gebaseerd op een ontwerp uit de jaren 30. In het interieur was veel hout verwerkt. Ook bij de elektrische installatie greep men terug op technology uit deze periode. De trams waren uitgevoerd als vierasser met deuren aan de uiteinden en op het midden balkon. Meestal werden de trams gekoppeld ingezet. Op de drukke lijnen werd tussen de motorwagens ook nog een tweeassige bijwagen meegevoerd.
De trams kwamen in dienst tussen 1956 en 1965.

3200-3249 UV1 1956-57
3250-3349 UV2 1957-58
3350-3474 UV3 1959-61
3800-3899 UV5 1962-65

De laatste serie (UV5) was iets langer en had een dubbele middendeur. Ook waren deze trams vanaf het begin voorzien van slechts 1 bestuurderscabine. Dit was geen bezwaar omdat de trams toch paarsgewijs werden ingezet. Door twee motorwagen rug aan rug te koppelen had men toch een tweerichting tramstel. Bij de oudere series is later 1 cabine verwijderd.

In 1984 was ik voor het eerst in Budapest en maakte ik voor het eerste kennis met deze trams. De trams hadden een enorm motorvermogen en maakte een prachtig zoemend geluid. Een minpunt was de verwarming. In de winter waren deze trams niet warm te krijgen. In december 2004 zag ik regelmatig bestuurders met muts en handschoenen deze trams bedienen.
Na de val van het communisme was er lange tijd geen geld voor de aanschaf van nieuwe trams. De eerste UV stellen konden worden afgevoerd na de aankoop van een aantal 2e hands trams uit Hannover in 2001. De rest zou worden afgevoerd na de komst van een serie Combino's voor de drukke lijnen 4 en 6. De hierop rijdende gekoppelde Ganz 8-assers zouden de overgebleven UV trams moeten vervangen. Door problemen met de bouw van de Combino's werd de levering heel erg vertraagd. In feite werd er voor Budapest een heel nieuw type tram ontwikkeld, de Combino Supra Budapest. Vanaf 2006 werden deze nieuwe trams in dienst gesteld en in 2007 leidde dit uiteindelijk tot de buitendienststelling van de laatste UV trams.

Een fraaie website over deze en andere trams in Budapest is hier te vinden.

Geen opmerkingen: