zondag 23 september 2007

Nieuwe Treinstellen Valleilijn

Op 23 september werd het eerste Protos treinstel van Connexxion ingezet op de Valleilijn. Connexxion heeft de treinstellen netjes in de 5000 serie genummerd net als de sneltrams. Als eerste treinstel kwam de 5032 in dienst.

Het is een bijzonder voertuig geworden. Een treinstel bestaat uit twee forse wagenbakken die er ook qua gewicht mogen zijn. Ze zijn zwaarder als een tweetje Mat. 54!! en dus een stuk zwaarden dan de oude NS stoptreinen die ze vervangen. Met "lightrail" heeft de Protos dus niet zoveel te maken. Dat wordt ook duidelijk door de maximum snelheid, 160km/u.


Het interieur is ruim en voorzien van een speciale discohoek (Dance valley) waar in de nabije toekomst videoclips getoond zullen worden. Ook een snoep en drank automaat heeft hier een plaatsgevonden. Of dat allemaal netjes blijft zonder conducteur moeten we afwachten. Helemaal aan de andere kant van de trein bevindt zich de 1e klas. Als extra hebben de passagiers hier een leeslampje en een tafeltje. De rijeigenschappen vallen zeker niet tegen. De trein is stil accelereert snel en op de hoofdbaan tussen Amersfoort en Barneveld rijdt de trein heel soepel. Tussen Barneveld en Lunteren waar het spoor er niet zo lekker bij licht, schommelt de trein behoorlijk heen en weer. De vloer van de trein zit op perronhoogte. Een uitschuif rede overbrugt de ruimte tussen trein en perron. Doordat deze eerste moet uitschuiven voordat de deur opengaat duurt het openen van de deuren voor je gevoel wat lang.
Al met al zijn de eerste indrukken positief. De Protos is een heel ander type trein dan de Spurt en de Lint die door Syntus, Arriva en straks Veolia worden ingezet. De Protos lijkt meer geschikt voor het zware werk. Nu nog afwachten hoe deze trein zich in de dagelijkse praktijk bewijst.


Geen opmerkingen: