Op Zaterdag 26 januari organiseerde de NVBS een afscheids excursie met de de Wadlopers van de serie 3100/3200.
Deze treinen kwamen in 1981-83 bij de NS in dienst op de diesellijnen in Groningen en Friesland.
Deze treinstellen waren afgeleid van de Duitse treinstellen van de serie 627-628. Het ware licht gebouwde treinstellen, wat in het begin de nodige problemen gaf met de detectie van de treinen door beveiligingssysteem.
Na de overname van de lijnen in het Noorden door Noordned kwamen de meeste treinstellen daar terecht. Ook op Zwolle-Kampen kwamen een aantal van deze treinstellen terecht.Later gingen de treinstellen over naar Noordned. Connexxion huurde enige tijd een tweetal 1-tjes voor de dienst tussen Almelo en Marienberg.
In 2006 begin Arriva dat inmiddels de lijnen in het noorden in exploitatie had met de vervanging van de wadlopers door nieuwe Spurt treinstellen. Ook Veolia had voor de lijn Nijmegen-Roermond Spurts besteld, maar deze kwamen pas vanaf eind 2007 in dienst. Daarom werden tijdelijk een groot aantal in het noorden overtollig geworden wadlopers op deze lijn ingezet.
Begin 2008 kwam aan de inzet van de Wadlopers een einde. De 3226 was door Veolia beplakt in de rood/witte bedrijfskleuren. Op de zijwand werd het naderende einde aangekondigd
Geen opmerkingen:
Een reactie posten