zaterdag 9 februari 2008

40 Jaar Metro in Rotterdam


Op 10 februari 1968 werd het eerste traject van de Metro in Rotterdam geopend. Het werd toe wel spottend de kortste metrolijn ter wereld genoemd. De lijn tussen het Centraal Station en Zuidplein was nog geen 6 kilometer lang. Inmiddels is het lijnennet ruim 53 kilometer lang. Daar kan in feite ook nog de voormalige Hofpleinlijn naar Den Haag bij worden opgeteld. Deze wordt al door de RET geexploiteerd met metro treinstellen en zal in de toekomst verbonden worden met het Rotterdamse metronet.
In 1968 was de metro uiteraard nog een nieuwtje en waren er verschillende ansichtkaarten te koop van de hypermoderne vervoermiddel


De onderstaande gegevens zijn ontleend uit een brochure van de RET:

Met zijn baanlengte van 5,9 km tussen het Centraal Station en het Zuidplein was de metro van Rotterdam aanvankelijk de kortste ter wereld. Maar tegelijkertijd trok hij belangstellenden uit de gehele wereld, omdat hij op dat moment het modernste was wat er op metrogebied to aanschouwen viel. In het centrum van Rotterdam rijdt de metro ondergronds door een tunnel van 2,13 km 1 engte. Via een 1,05 km lange tunnel onder de Nieuwe Maas wordt Rotterdam-Zuid bereikt, waar het metrotrace zich bovengronds op een viaduct voortzet. In eerste instantie over een afstand van 2,7 km tot het Zuidplein. Maar reeds op de openingsdag in 1968 werd de eerste paal geslagen voor de verlenging naar de zuidelijker gelegen woonwijken Zuidwijk en Pendrecht. De grote kracht van de Rotterdamse metro ligt in zijn rivierkruisende functie. In 1968 verving hij, van de ene dag op de andere, alle tramlijnen over de Maasbruggen en de autobussen door de Maastunnel. de grote betrouwbaarheid van het nieuwe vervoermiddel, dat zich door zijn autonome baan onafhankelijk van al het andere verkeer kan voortbewegen, bl eek door het rei - zend publiek hogelijk to worden gewaardeerd. Al onmiddellijk werden met de toen beschikbare 27 metrorijtuigen ruim 90.000 passagiers vervoerd per dag. Gedurende het eerste metrojaar verplaatsten zich met de metro ruim 30 miljoen reizigers.


Station Maashaven was een belangrijk staion op de zuidoever. Hier werd aansluiting geboden op een nieuw aangelegde tramlijn 2. Deze tramlijn reed geheel op een vrije baan op door een aantal zuidelijke stadswijken. Tot de opening van de Erasmusbrug was deze tramlijn geïsoleerd van de rest van het tramnet op de noordelijke oever.


Een tweede metrolijn werd 1982 geopend als oost-west verbinding op de noord-oever. In 1981 kon tijdens een opendag nog een wandeling gemaakt worden de de tunnel van deze lijn van Blaak naar Beurs

Op deze lijn werd een nieuw type metro treinstel in dienst gesteld. In Alexanderpolder, Ommoord en Zevenkamp rijdt deze lijn als sneltram. Hieronder is zo'n treinstel te zien, nog zonder de gele "M" aan de voorzijde.



In het begin werden voor de metro speciale kaartjes verkocht. Er was een vast tarief, ongeacht de afstand. De kaartjes werden ongeldig gemaakt in een stempel automaat waarna je door een draaihekje kon. Zwartrijden was dus een stuk moeilijker dan nu. Bovendien was bij de ingang en op het perron altijd personeel aanwezig om de boel in de gaten te houden. Op het bovenstaande niet helemaal opgebruikte kaartje zijn nog twee magneet stripjes te zien. Bij het afstempelen werd door de stempelautomaat steeds een magneetstripje afgesneden. Het onderstaande kaartje is een gratis kaartje waarmee Rotterdammers vanaf de openingsdag: 10 februari 1968 een gratis ritje konden maken


Van de eerste metrotreinstellen is er gelukkig 1 bewaard gebleven, de 5024. Deze treinstellen werden geleverd in 1966-67. Het waren echte Nederlandse producten, gebouwd door Werkspoor in Utrecht. Op dit moment wordt de 5024 opgeknapt in de tram remise aan de Kootsekade.

Geen opmerkingen: