De 101 werd in 1972 afgevoerd en geschonken aan de National Trolleybus Association, een Engelse club van trolleybus belangstellenden (met een groot aantal Nederlandse leden). Bij gebrek aan stallingsruimte stond de bus tot 1982 bij een lid van deze club in de tuin. In 1982 werd de bus op initiatief van een aantal chauffeurs weer teruggehaald naar het GVA en weer geheel gereviseerd. In 1984 reed de bus de openingsrit op de nieuwe lijn 9 naar De Laar West. Sindsdien is de bus regelmatig op de weg te zien. Het ging bijna mis tijdens een bezoek aan Solingen in 2002 ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan van de trolley in deze stad. Bij een rit naar Solingen Burg onstond er grote schade aan de aandrijving van de achteras die was warmgelopen.
De cabine (links) met links van de stuurkolom het stroom pedaal en rechts de rem!!In het voorfront is het GVA logo verwerkt. Tot 1970 werd dit logo bij alle bussen aangebracht. In 1971 werd als laatste dieselbus 64 van een dergelijk logo voorzien.
De kilometerteller van de 101 zit in de naaf van het linker voorwiel. De bus is inmiddels 1x het klokje rond geweest en heeft dus ruim 1,3 miljoen kilometer gereden. Het was vroeger een hele klus om in de donkere Remise aan het einde van de dienst de kilometerstand op te nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten