Op Texel wordt op dit moment het openbaarvervoer verzorgd door Connexxion. Ooit was de busdienst eigendom van de veerbootmaatschappij TESO. De verliezen van het busvervoer maakte afstoten onvermijdelijk. Deze werden voortgezet door de AOT (Autobus Onderneming Texel). De AOT ging later over in de NZH, één van de voorlopers van Connexxion. Het hele Connexxion wagenpark op het eiland bestaat uit relatief oude DAF SB220-Berkhof bussen.
In het luchtvaart museum worden nog een aantal leuke wetenswaardigheden over het vervoer op en naar Texel belicht. Voor de oorlog was er in de zomermaanden een intensieve dienst van de KLM van Schiphol naar Texel. Zo kon je in 30 minuten op het eiland zijn. Een soortgelijke verbinding was er naar Haamstede. Op deze dienst werden o.a. de grote Fokker toestellen ingezet die eigenlijk voor de lijn naar Batavia waren besteld maar eigenlijk bij aflevering al verouderd waren. Op deze lijn kwamen de veel modernere metalen vliegtuigen van McDonald Douglas te vliegen.
In de tweede wereldoorlog bouwde de Duitsers een spoowergnet op Texel ter bevoorrading van het vliegveld en de Atlanticwal. In totaal lag er zo'n 20 kilometer spoor waarop een kleine vijftien lokomotiefjes dienst deden. Op de pagina van de Texelse modelspoorclub is hier meer informatie over te vinden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten