Tijdens de Open Dag waren er diverse Arnhemse museum bussen te zien. Er zijn maar weinig bedrijven waarvan zoveel verschillende bussen bewaard zijn. wel moet er nog heel wat gebeuren om alle bussen rijvaardig te krijgen.
Van de eerste generatie trolleybussen zijn bewaard de 101 uit 1949 (en rijvaardig!!!) en de 139 uit 1956. Aan deze laatste zal nog heel wat moeten gebeuren!!
Uit de eerste naoorlogse periode dateert ook Fordbus 51. Deze bus was speciaal bedoeld voor de rustige lijntjes zoals de verbinding van Arnhem via Rozendaal naar Velp.
Een bijzonder geval is de Dodge bovenleiding wagen, in 1944 als postauto gebouwd voor de Canadese troepen. Na de oorlog werd deze wagen als noodbus ingezet in Arnhem. Toen voldoende echte bussen beschikbaar waren volgde de verbouwing tot bovenleidingwagen. In 1976 was deze voor het laatst actief bij het vervangen van de bovenleiding in Velp.
De tweede generatie wordt vertegenwoordigd door DAF Trolley 129 uit 1975 en Leyland-Verheul 22 uit 1968.
Tenslotte de 158 als vertegenwoordiger van de grote serie B7900 trolleybussen. In totaal werden in de jaren tachtig 41 van deze bussen geleverd. De 158 is uit 1984 en maakte deel uit van een serie ter vervanging van de laatste Leyland trolleys en de indienststelling van lijn 9. De 158 is achtereenvolgens eigendom geweest van het Gemeente Vervoerbedrijf, de Gelderse Vervoers Maatschappij, Oostnet en Connexxion.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten