zaterdag 26 december 2009

De ESA zelfbouwers bij de FRAM


De 644 nog deels in de originele geel-groene ESA kleuren. De bus heeft bij de FRAM nummer 644 gekregen. Boven de voordeur is nog het originele nummer 150 te zien, kompleet met begeleidende striping.

Door de overname van de ESA (Elema-Stollenga's Autodiensten) in 1979 kreeg de FRAM een aantal unieke bussen in z'n wagenpark, de zogenaamde zelfbouwers. Rond 1970 bouwde de ESA in de eigen werkplaats z'n eigen autobussen naar een ontwerp van Hainje. Op de voorzijde van deze bussen was dan ook trots het merkteken ESA geplaatst. Het wat hoekige ontwerp werd door Hainje o.a. ook aan de Koninklijke Landmacht geleverd. Verder had de LABO een aantal van deze bussen in dienst die uiteindelijk ook bij de FRAM terecht kwamen.
Lang hebben deze zelfbouwers niet bij de FRAM gereden. In 1982 werden de laatste afgevoerd. Één exemplaar is als museumbus bewaard gebleven.


Tot de laatste zelfbouwers behoorde de FRAM 1390. Samen met de 1389 was deze op een DAF MB200 chassis gebouwd. Vandaar dat deze bussen een 4 cijferig NS-Nummer kregen. Voor de FRAM waren dit overigens de eerste DAF MB200-en in het wagenpark. De FRAM bleef lange tijd vasthouden aan het Engelse merk Leyland. Deze bus heeft tot 1982 gereden en is als één van de weinige in het officiële streekgele kleurschema geschilderd

De 649 was een kleine toerwagen, met een eendelig portier als voordeur. In hun begintijd reden deze bussen rond in de witte De Jong Intratours beschildering, waarvoor de ESA ritten uitvoerde. Een vergelijkbare bus is door het Noordelijk Busmuseum bewaard.

Geen opmerkingen: