Op 13 December komt er een einde aan de (bus) activiteiten van Arriva in Noord-Nederland, het gebied waar het met de overname van VEONN, GADO en de stadsdienst Groningen ooit begon voor Arriva. Vele bussen zullen overtollig worden en naar alle waarschijnlijkheid naar het buitenland geëxporteerd worden. Een deel van de bussen zal terecht komen bij Arriva onderdelen in het buitenland. De eerste bussen zijn inmiddels gereedgemaakt voor vetrek naar Portugal. Arriva dochter Arriva-Touring zal nog een aantal Qliner diensten rondom Groningen blijven rijden
Tot de relatief nieuwe bussen die de komende week overbodig worden behoren een aantal series Ambassadors. Een in het buitenland weinig bekend product, en dus waarschijnlijk niet zo gemakkelijk te verkopen op de tweedehands markt. Een klein deel gaat naar Noord-Holland
Nog relatief nieuw zijn ook de Mercedes Citaro bussen. Slechts een klein deel zal z'n weg weten te vinden naar de andere Arriva gebieden in Nederland. Zo zullen een aantal gelede streekwagens naar Noord-Holland en Meerkerk gaan. Voor de twaalfmeter stadswagens valt het doek, m.u.v. een bus ter vervanging van een uitgebrande soortgenoot in Dordrecht.
Het einde is bijna gekomen voor een tweetal karateristieke Nederlandse streekbussen, de DAF SB220-Berkhof en de Den Oudsten Alliance. Arriva zette dit type bus tot het einde nog intensief in.
Gedurende de laatste maanden werden er via handelaar Womy een aantal Alliances afkomstig van Connexxion ingezet. Deze waren bij Connexxion afgevoerd omdat ze nergens meer konden worden ingezet door de steeds strenger wordende concessie eisen. In Groningen zorgden ze ervoor dat Arriva nog net aan de concessie eisen kon voldoen (qua leeftijd van de bussen). Het is bijna niet te zien, maar de bussen zijn beplakt met Arriva blauw folie.
Karakteristiek waren de typisch Engelse Dennis en Wright bussen, vrijwel de enige bussen van deze types met linkse besturing. Het zal niet meevallen voor dit afwijkende bustype een koper te vinden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten