In 1986 bezocht ik voor het eerst Lissabon. Het tramnet was nog voor een belangrijk deel in takt. Alleen de parallel aan de metro lopende lijnen waren opgeheven. Op de vlakke lijnen langs de Taag werden vierassers ingezet die voor een groot deel sinds de start van het trambedrijf (rond 1900) hun rondjes reden.
Op de vaak steile routes door de oude stad reden twee-assers. Deze dateerde voor het belangrijkst deel uit de jaren 30. Een deel was op niet al te fraaie wijze verbouwd tot eenrichting en eenmanswagen zoals het exemplaar hiernaast.
In de jaren 50 werden er door de werkplaats nog een aantal 2 en 4-assers gebouwd op oude trucks en draaistellen met een onooglijke hoekige opbouw. Ronduit fraai was een kleine serie in 1939 geleverde vierassers, alweer op oude draaistellen. Bij aflevering hadden deze trams zelfs panorama ruiten in het dak. In 1986 was er van de 'trots van het bedrijf' weinig meer over, zoals op de foto hiernaast te zien is.
Veel van dit fraais verdween in de jaren na 1986. Er zijn nog twee drukke lijnen over, één langs de Taag en de beroemde lijn 28 door de steile en smalle straatjes in de oude stad. Deze lijnen worden aangevuld met een viertal zijtakjes die op één na maar een beperkt deel van de dag dienst doen.
De eigen creaties uit de jaren 50 werkplaats van de CARRIS. Links een tot éénrichting wagen verbouwde twee-asser. Rechts een aanhangwagen achter een niet gemoderniseerde motorwagen uit de jaren 30. Beide rijtuigen tonen duidelijk sporen van achterstallig onderhoud.
Zo'n vijftig jaar verschil zit er qua leeftijd tussen de twee bovenstaande trams. Que rijeigenschappen zal het allemaal niet veel hebben uitgemaakt omdat in de linker tram oude draaistellen en motoren verwerkt zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten