dinsdag 4 juni 2013

Mijn eerste (en laatste) rit met de Fyra V250

Vandaag (18-11-2012) voor het eerst een ritje gemaakt met de NS Hispeed V250 van Rotterdam naar Schiphol. Tussen deze twee stations reed NS-Hispeed vandaag een pendeldienst met 2 treinstellen ivm werkzaamheden op de rest van het traject. Hoewel de rit niet veel meer dan 20 minuten duurde werd er met 2 treinstellen niet meer dan een uurdienst gereden.

De stellen zijn zoals bekend gebouwd door Ansaldo in Italie dat bekend staat om z'n te late en inferieure leveringen. Helaas was NS Hispeed blind voor de reputatie van deze fabriek. Oorspronkelijk zouden de eerste treinen in 2007 worden geleverd. Ansaldo presteerde het de eerste trein pas in 2009 af te hebben. Dat betekende nog niet dat de treinen door de NS geaccepteerd werden. Pas in de zomer van 2012 werden de treinen door NS Hispeed goed genoeg bevonden voor aflevering. Op dit moment rijden de treinen als er voldoende dienstvaardige exemplaren zijn niet in de dienstregeling opgenomen slagen Rotterdam-Amsterdam.  Of er gereden wordt, wordt per dag bekeken en via twitter aangekondigd. In December 2012 volgt de vuurproef als de treinstellen tussen Amsterdam en Brussel moeten gaan rijden.

Bijna 50 minuten moet de V250 wachten in Rotterdam om in ruim 20 minuten weer naar Schiphol te rijden

Het 1e klas interieur.
Het interieur zie er op het eerste gezicht mooi uit. Jammer is dat je vanaf heel veel stoelen bijna geen zicht naar buiten hebt vanwege de hele brede raamstijlen. Bij nader inzien ziet het plastic van de stoelen er behoorlijk goedkoop uit en is blijkt het nu al niet krasbestendig. Ook de bagagenetjes aan de achterzijde van de stoelen bestaan uit delen van hardplastic die met een soort elastiek bij elkaar gehouden worden. Dat ziet er nu al niet meer 'strak' uit en bovendien rammelen al die netjes. De bekleding in beide klassen is van stof. De praktijk bij andere treinen heeft geleerd dat dit heel moeilijk schoon te houden is. De NS is in de Intercity treinstellen bezig de recent aangebrachte stoffen bekleding weer te vervangen door kunstleer.
Het 2e klas interieur
Eerlijk is eerlijk, de rijeigenschappen zijn best goed. Bij de topsnelheid van 250 kilometer per uur is wel een duidelijke vedergang te merken.

Rijtuig indeling op de vertrekstaat

 De koppeling is niet zoals bij de TGV en ICE netjes weggwerkt. Dat lijk niet bevorderlijk voor de stroomlijn van de trein.
Zit die neus nou scheef?
 
De rijtuigen doen vanaf de zijkant wat lomp aan. De vele kabels tussen de rijtuigen zien er wat slordig uit. Bij de TGV en ICE is dat allemaal netjes weggewerkt.
Geschikt voor snelheden tot 250 km p/u?

Geen opmerkingen: