Dit jaar zullen de van Hool Trolleys vervangen worden door nieuwe Zwitserse Hess trolleys. De geschiedenis begon in 1993 met de bouw van een prototype, de 201. Deze bus was uitgevoerd als Duobus en kon op de dieselmotor op vol vermogen in het verkeer mee. Het idee was om op rustige uiteinden van trajecten waar een lagere frequentie voldoende was als dieselbus te rijden en op de trajecten met bovenleiding als trolleybus. Gedacht werd aan lijn 2 die tussen het station en de Hoogkamp om de 15 minuten reed en vanaf daar om de 30 minuten naar Schaarbergen doorreed. Het is er allemaal niet van gekomen. Wel kreeg de 201 in 1997 gezelschap van acht gewone Van Hool trolleybussen. De 201 ontpopte zich als een zeer storingsgevoelige bus. Bovendien waren onderdelen voor dit prototype lastig te krijgen. Zo heeft de bus een keer een jaar buitendienst gestaan. De vervolgserie daarentegen was een succes. Deze bussen rijden heerlijk en zijn een stuk geruislozer dan de nieuwere Berkhof trolley's.
Met deze bussen is niet het hele verhaal verteld. In 1996 waren er voor de inzet op lijn 5 richting Presikhaaf en Elsweide gelede bussen nodig. Daarom werden van De Lijn in Gent 4 Van Hool trolleybussen gehuurd, In Gent zat De Lijn heel ruim in de bussen en kon men er makkelijk 4 missen. Wel schrok men behoorlijk van de rijstijl in Arnhem. Op de kasseien in Gent kwam men eigenlijk nooit boven de 30km. In Arnhem wel!! Deze bussen bleven tot de komst van de serie 0202-0209 in Arnhem.
Nummer
|
Kenteken
|
Chassis/Elektische Installatie
|
Carrosserie
|
Plaatsen
|
Bouwjaar
|
In Dienst
|
Afvoer
|
Opmer-kingen
|
201> 0201 > 5201
|
BB-PN-47
|
Van Hool AG300TD/Kiepe
|
Van Hool
|
45/55
|
1993
|
1994
|
2013
|
duobus
|
0202> 5202
|
BG-NB-41
|
Van Hool AG300T/Kiepe
|
Van Hool
|
45/100
|
1997
|
1997
|
-
|
|
0203> 5203
|
BG-NB-47
|
Van Hool AG300T/Kiepe
|
Van Hool
|
45/100
|
1997
|
1997
|
-
|
|
0204> 5204
|
BG-NB-51
|
Van Hool AG300T/Kiepe
|
Van Hool
|
45/100
|
1997
|
1998
|
-
|
|
0205> 5205
|
BG-NB-52
|
Van Hool AG300T/Kiepe
|
Van Hool
|
45/100
|
1997
|
1998
|
-
|
|
0206> 5206
|
BG-NB-54
|
Van Hool AG300T/Kiepe
|
Van Hool
|
45/100
|
1997
|
1998
|
-
|
|
0207> 5207
|
BG-NB-55
|
Van Hool AG300T/Kiepe
|
Van Hool
|
45/100
|
1997
|
1998
|
-
|
|
0208> 5208
|
BG-NB-56
|
Van Hool AG300T/Kiepe
|
Van Hool
|
45/100
|
1997
|
1998
|
-
|
leswagen
|
0209> 5209
|
BG-NB-39
|
Van Hool AG300T/Kiepe
|
Van Hool
|
45/100
|
1997
|
1998
|
-
|
leswagen
|
225
|
BF-DS-68
|
Van Hool AG280T/ACEC
|
Van Hool
|
46/85
|
1987
|
1996
|
1997
|
gehuurd van De Lijn = Gent 17
|
226
|
BF-DN-61
|
Van Hool AG280T/ACEC
|
Van Hool
|
46/85
|
1987
|
1996
|
1997
|
gehuurd van De Lijn = Gent 15
|
227
|
BF-BD-90
|
Van Hool AG280T/ACEC
|
Van Hool
|
46/85
|
1987
|
1996
|
1997
|
gehuurd van De Lijn = Gent 10
|
228
|
BF-DL-87
|
Van Hool AG280T/ACEC
|
Van Hool
|
46/85
|
1987
|
1996
|
1999
|
gehuurd van De Lijn = Gent 03
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten