Over de Routemaster zijn inmiddels vele boeken volgeschreven. Voor wie een compleet beeld wil hebben van de geschiedenis van deze karakteristieke Londense dubbeldekker zijn de 2 boeken van Ken Blacker een goede koop. In deel 1 wordt de periode 1954-1969 behandeld. Er wordt uitvoerig stilgestaan bij het ontwerp, de bouw van de prototypes en de uiteindelijke serie productie. Ook wordt stilgestaan bij de inzet van de bussen en de beoogde opvolger, de "Front Entrance Routemaster". Deel 2 behandeld de periode 1970-2005, je zou kunnen zeggen de periode waarin het met de Routemaster heel langzaam neerwaarts ging totdat het onvermijdelijke einde kwam voor deze bus die in bepaalde opzichte z'n tijd vooruit was en in andere opzichte ten tijde van het ontwerp eigenlijk al verouderd was. Bij het opgang komen van de serie productie waren immers de eerste dubbeldekkers met een achterin geplaatste motor en geschikt voor eenmansbediening al beschikbaar. In deel twee worden inzet, verbouwingen en weg naar de privatisering behandeld.
Onder de typische Londense omstandigheden was de Routemaster zeker in het centrum lange tijd een hele bruikbare bus. Eenmansbediening zorgde hier voor teveel vertraging. Pas met de komst van de Chipkaart werd de invoering van eenmansbediening op de drukke lijnen in het centrum mogelijk. Uiteindelijk hebben de Routemasters een kleine 50 jaar dienst gedaan in Londen en worden er nog steeds een aantal ingezet op een tweetal toeristische routes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten