maandag 23 juni 2008

Budapest: Inleiding


In de komende periode verschijnen er een aantal blogs over de het openbaar vervoer in Budapest. Het gemeentelijk vervoerbedrijf BKV heeft een chronisch geld tekort. Vandaar dat de gemiddelde leeftijd van zowel de trams als de bussen hoog is. Veel materieel dateerd nog uit de "communistische periode". In die tijd was de Hongaarse Ikarus fabriek een belangrijke leverancier van auto- en trolleybussen voor heel het Oostblok. Blijkbaar werd er in die tijd degelijk gebouwd. In Budapest rijden nog veel Ikarus 260 en 280 bussen uit de jaren 80. Ook in andere voormalige Oostblok landen zijn deze bussen nog aan te treffen. Anders is het gesteld met de in Rusland gebouwde ZIU trolleybussen. Deze inmiddels 20-30 jaar oude bussen roestten al bij de aflevering en worden met veel kunst en vliegwerk op de weg gehouden. Bij vochtig weer schijnen ze binnen te blijven omdat passagiers en personeel al een aantal keren (lichte) elektrische schokken hebben gehad!!!! Onder deze moeilijke omstandig heden levert de BKV desalniettemin een mooi stukje dienstverlening af. Een dicht netwerk met hoge frequenties maken maken het openbaar vervoer tot een aangename en snelle manier van reizen. Ook de informatie bij de haltepalen en in de voertuigen is goed geregeld zodat je als toerist snel je weg kan vinden.

Geen opmerkingen: