dinsdag 24 juni 2008

Budapest: BKV Dieselbussen

Wagenpark overzicht dieselbussen BKV anno 2008 (bron Wikipedia). Het wagenpark van de BKV is inmiddels behoorlijk bejaard. Alleen de recent aangeschaft gelede Volvo bussen kunnen als modern gezien worden. De ruggengraad van het wagenpark wordt gevormd door de Ikarus 415 bussen (13-19 jaar oud) en de gelede Ikarus 280's (14-21 jaar oud)

Ikarus 260: Deze bussen zijn gebouwd door de bekende Ikarus Frabrieken in Hongarije. De grootste autobus fabriekant in Oost Europa ten tijden van de koude oorlog. Van het type 260 en de gelede varient 280 zijn er meer dan 200.000 gebouwd. 11 meter lang met een hoge vloer. Leeftijd 15 tot 21 jaar. Het zijn nog steeds onverwoestbare werkpaarden die zich goed houden op de slechte wegen in de stad. De underfloor motor maakt behoorlijk wat lawaai.



Ikarus 280: De gelede variant van de IK-260; Leeftijd 14 tot 21 jaar. Deze bussen doen nog steeds volop dienst op de drukste buslijnen van de stad. Een aantal bussen is in 2001 grondig gereviseerd om dienst te kunnen doen op de belangrijke lijn 7/173. Daarbij werden deze bussen gedeeltelijk rood geschilderd





Ikarus 405: Midibussen met een lente van 7,3 meter en gedeeltelijk als lagevloerbus uitgevoerd. Speciaal bestemt voor routes waarop grote bussen vanwege hun gewicht niet mogen rijden, zoals de lijnen naar het oude centrum van Buda rondom het kasteel en de daarnaast gelegen Gellért Hegy. Er zijn veel problemen met deze busjes, onder andere met de onafhankelijk voorwiel ophanging, waardoor de bussen de nijging hebben om te slingeren. Ook zijn ze voor de (toeristische) routes waarop ze rijden eigenlijk te klein en vaak afgeladen vol. Vooralsnog ziet het er echter niet naar uit dat ze op korte termijn vervangen zullen worden


Ikarus 412: 12 mete lagevloer bussen leverd aan het einde van de jaren 90. Dit waren de laatste bussen die werden gebouwd door het eens zo machtige Ikarus imperium. Aan kwaliteit werd in de laatste jaren wenig aandacht meer besteed. Letterlijk geen twee bussen van deze serie zijn helemaal hetzelfde. Na een aantal motor branden heeft de BKV een aantal aanpassingen moeten doorvoere. Daarnaast hebebn deze bussen last van scheuren in het chassis. Door de lage vloer en de hoge wielkuipen is het gangpad erg smal


Ikarus 415: De opvolger van de beroemde Ik260. Leeftijd 13-19 jaar oud. Een hogevloerbus met de motor achterin. Veel bussen van dit type zijn voorzien van een DAF motor zoals die ook gebruikt werd in de DAF SB220. De eerste series werden geleverd met een afwijkedn front en een brede derde deur. De latere series hebben achterin een smalle uitstapduer, wat de passagiers circulatie niet ten goede komt.



Ikarus 435: De gelede variant van de Ik-415. De eerste pusher gelede bus in Budapest. Problemen zijn er met het chassis (scheuren). Aangezien de vloer een stuk lager is als bij de oude IK280 vallen ze bij de passagiers wel goed in de smaak. Ook van deze serie is een groot deel voorzien van een DAF motor.




Volvo 7700A: Gebouwd in Polen 17,9 meter lang(59 ft) lange gelede bussen op het Volvo B7LA chassis. Deze bussen zijn in vergelijking met de oude Ikarus bussen technologische wonders met hun vlakke lage vloer, vier brede deuren en ruime interieur. In totaal zijn er in de periode 2004-2006 150 van deze bussen afgeleverd. Nadeel is dat de bussen door allerhande veligheidsvoorschriften een stuk tragen zijn (lijken) dan de oude bussen. Zo gaat het openen en sluiten van de deuren een stuk trager en kan je nietr meer rijden met (half) geopende deuren. Ook de airco is voor Budapest iets bijzonders.

Alfabusz-Volvo Localo: Gebouwd in Hongarije op het Volvo B7RLE chassis. Dit is een typische Low-Entry bus, met een lage vloer in het voorstedeel en een "gewone"hoge vloer vanaf de achteras. Deze bussen zijn van binnen erg stil en voorzien van Airco ze worden ingezet door Nógrád Volán en VT-Transman. Deze bedrijven voeren als subcontractor op een aantal lijnen de dienst uit. Opmerkelijk dat uitgerekend deze bedrijven de modernste bussen inzetten




MAN SL 223: In Turkije gebouwde bussen met een hoge vloer (leeftijd 5 jaar). Eigendom van VT-Transman


Geen opmerkingen: