De modelspoorbaan van Madurodam is met een lengte van circa vier kilometer de grootste modelbaan in Nederland. In het spoorwegnet liggen vier stations en negen bruggen. In de werkplaats ligt een opstelterrein met acht sporen. De baan is verdeeld in 33 blokken. Hierop kunnen twaalf treinen tegelijkertijd rijden.Alle treinen zijn in Madurodam met de hand gemaakt van messing en polyester. Het rollend materieel van de spoorwegen rijdt per jaar
Op 12 juli 2007 werd in Madurodam een nieuw station onthuld, het toekomstige Utrecht Centraal. Dit is het eerste gebouw dat al in Madurodam te zien is voor het in het echt gebouwd is. Dit station is in de plaats gekomen van station Eindhoven. Madurodam heeft er ook een nieuwe spoorlijn bij: een miniatuurversie van de HSL-Zuid. Op deze lijn wordt op dit moment een echt proefbedrijf gereden met een speciale test locomotief. Onderdeel van de nieuwe lijn is een
Naast treinen zijn er ook bussen te zien in Madurodam. Op diverse plekken zijn Nederlandse stads- en streekbussen te zien. Ook deze modellen zijn inmiddels enigszins op leeftijd. Een deel van deze bussen rijdt ook echt. Op de met kettingen "aangedreven" snelweg bij Schiphol rijden een aantal bussen. Bij een aantal andere autobussen (en andere voertuigen) is onder het wegdek een metalen strip gelegd. De bus is voorzien van een magneetje onder zijn voorbumper. De motor op de achteras stuwt de bus voort en de magneet zorgt dat de voorwielen de weg blijven volgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten