donderdag 22 mei 2008
Den Oudsten: De start in 1926
Zo begon het......!
Twee redenen moeten er toe hebben geleid, dan Den Oudsten eind 1925 - als jubileumdatum is de eerste ontvangen Hinderwetvergunning op 11 januari 1926 aangehouden - een eigen carrosseriebedrijf(je) begon. De eerste was zijn karakter! Plus de wil om eigen baas te worden, zoals dat in zijn handeldrijvende familie ook het gaval was. Volgens oudste dochter Jo woonden haar vader en moeder reeds in het 'onverklaarbaar bewoonde' huisje aan de Utrechtsestraatweg toen Den Oudsten nog op het Kerkplein bij Van den Wijngaard werkte.
Conclusie: hij moet al het oog hebben gehad op de oude paardestal van de familie Geerssen (bekend geslacht in dit genre) toen hij nog niet eist hoe een begin te maken.
De tweede aanleiding was het gesprek in de wagenmakerij op het Kerkplein. Precies het kleine duwtje dat Rien den Oudsten nog nodig had.
De eerste opdracht
Het verhaal gaat, dat hij op het Woerdense Kerkplein de gebroeders Jan en Wip Verhoef tegen het lijf liep. Ze waren op weg om bij Van den Wijngaard twee nieuwe bussen te bestellen. 'Als ik die bussen mag maken lever ik ze beter en vierhonderd gulden per stuk goedkoper!', moet Den Oudsten hebben gezegd.
En hij kreeg de opdracht! Mogelijk is de geschiedenis iets minder romantisch en is later ietwat gekleurd door senior aan zijn junioren oververteld.
Maar de kern was waar! De gebroeders Verhoef waren neefs van mevrouw Den Oudsten.
Door hun relatei met Van den Wijngaard wisten zij bovendien van het vakmanschap van Rien. En daarom vertrouwden zij hem de bouw van twee bussen, nodig voor een nieuw te openen lijntje, toe. Den Oudsten kreeg het voor elkaar een deel van de oude paardeschuur bij z'n woning te huren. Dat is de huidige garage Rietveld aan de Utrechtsestraatweg.
Wel d'r in niet d'r uit....!
Er mochten nog weinig machines zijn, de bouw van de eerste autobus, die in het voorjaar 1926 gereed kwam, leverde voor Den Oudsten geen probleem op. Des te meer de aflevering! De materialen en het chassis wasen zonder moeite door de staldeur naar binnen gebracht. Maar toen het resultaat van enkele maanden dag en nacht zwoegen blinkend en wel in de kleine werkplaats gereed stond, kon het niet naar buiten. Eerst moest er een groot gat in de muur boven en naast de verwijderde deur worden gehakt. De hoge dubbele deuren, op de foto van de eerste werkplaats zichtbaar, zijn daarom pas na de aflevering van de allereerste bus aangebracht..!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten