In verband met het aanvullen van het totaal geplunderde autobussenpark na de oorlog was het aantal bedrijven dat zich met serieproductie bezig hield vrij groot. Dit waren onder meer: De Schelde, Beijnes, Allan, Aviolanda, Werkspoor, Verheul, Jongerius, Rozet, De Groot, Konig, Hainje vele anderen en Den Oudsten.
Een van de eerste na-oorlogse, bestemd voor Europa-Express |
Oude en goede relaties |
Het is natuurlijk onmogelijk om alle relaties en afnemers van Den Oudsten te noemen. Verreweg de grootste orders zijn nu eenmaal in de laatste jaren geboekt voor de dochterondernemingen van de Spoorwegen. Maar de relatie met Van Gog - Rotterdam mag er best even worden uitgelicht. Die mag toch wel gelden als een voorbeeld van een zeer trouwe klant. Reeds in 1928 werd door deze heren de eerste Den Oudsten en Domburg-carrosserie besteld, geplaatst op een De Dion Bouton chassis. Tot aan het uitbreken van de oorlog volgden nog enkele tientallen bussen, meestal op De Dion Bouton- of Volvo-chassis. Na de oorlog ging men gewoon door. Van 1946 tot 1963, het jaar waarin de Gebroeders Van Gog hun bedrijf verkochten aan West-Nederland werden er vrijwel elk jaar opdrachten voor nieuwbouw geplaatst. In de planning kon Den Oudsten daarom gewoon rekening houden met een Van Gog-opdracht. In de naoorlogse jaren werden in het nu jubilerende bedrijf in totaal 81 bussen voor Van Gog gecarrosseerd, op twee na alle op Volvo-chassis. |
Een Volvo voor Tensen 1949 |
Austin voor Hendriks (1952) |
Tussen 1955 en 1965 werden 70 bussen voor de stadsdienst in Paramaribo afgeleverd |
Een eerste serie voor Amsterdam, 25 stuks in (1958) |
Een serie van 100 in (1962) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten